Da vi møtte en knippe studenter fra sykepleieutdanningen og barnehagelærerutdanningen ved OsloMet for noen dager siden, var tilbakemeldingene fra studentene på løsningen positive:

Jeg synes dette ser veldig bra ut! Skulle ønske vi hadde det fra starten av studiet.

Gi studentene en aktiv rolle

Ved bruk av Arbeidslivsportalen kan studiestedene gi sine studentene mulighet til å påvirke utfallet av fordelingen av praksisplasser. Dette gjøres ved at studiestedet legger til rette for at studentene i Arbeidslivsportalen kan sette opp en ønskeliste med 10 praksissteder når praksisoppholdet planlegges.

Det flott å høre fra studentene selv at de ønsker å kunne lese om praksisstedene, og i mindre grad basere seg på rykter og fordommer.

«Gode profiler på praksisstedene vil helt sikkert gjøre at studentene velger disse framfor de med tomme profiler.»

Men det er vel ikke så lett?

Mange studiesteder trekker fram ønskelisten som en potensiell utfordring, og er redd studentene skal få urealistiske forventninger til å få ønskene sine oppfylt. Videre erfarer mange studiesteder at studentene lener seg tungt på «ryktebørsen», og at dette igjen forsterker at «alle» studenter ønsker seg til de samme praksisplassene.

Eller?

I møtene gikk vi også nærmere inn på nettopp forventningsstyring.

Studentene mente at dersom de kan se hvilke praksissteder som er «populære», altså de stedene mange andre studenter også har ønsket seg til, vil de forstå at dette ønsket er mindre sannsynlig at blir innfridd.

Disse tilbakemeldingene kan ikke sies å være statistisk signifikante, men de peker en tydelig retning på hvordan løsningen vil bli tatt i mot av studenter. Dette bekrefter også vårt tidligere innsiktsarbeid.

Vi har troen på at forventningsstyring er mulig og heier på at utdanningsstedene satser på det samme!

Kontakt